Budżet domowy, część 1.
Często wydajemy wszystko, co zarobimy. Uważamy, że nie ma sensu spisywanie wydatków, ponieważ od tego nie przybędzie nam pieniędzy… A jednak warto wiedzieć, na co i czy na pewno dobrze wydajemy nasze pieniądze aby mieć kontrolę nad swoimi finansami.
Budżet domowy to zestawienie dochodów i wydatków, najczęściej dotyczące każdego miesiąca. Systematyczna kontrola budżetu pozwoli Ci ocenić kondycję finansową Twojej rodziny i umożliwi zarządzanie pieniędzmi. Budżet można prowadzić w zeszycie, można też przygotować prostą tabelkę w Excelu. Forma nie ma znaczenia.
Po co planować budżet domowy?
Budżet domowy należy planować aby:
- wiedzieć, ile zarabiamy i ile wydajemy co miesiąc;
- sprawdzić, na co wydajemy i jaka jest struktura wydatków;
- znaleźć niepotrzebne wydatki, z pozoru niewielkie, które w sumie tworzą znaczące kwoty;
- poszukać oszczędności;
- zaplanować środki na inwestycje;
- uporządkować budżet;
- zaplanować większe wydatki (samochód, telewizor, wakacje);
- zaplanować większe przychody – np. zwrot podatku.
Jak stworzyć budżet domowy?
Tworzenie budżetu rozpoczynamy od dokładnego rozpisania wszystkich stałych przychodów i wydatków.
Przychody:
- pensje,
- dochody z pracy dodatkowej i zleceń,
- dochody z lokat bankowych,
- dochody z wynajmu mieszkania,
- dochody z praw autorskich,
- dochody z udziałów w firmach,
- inne.
Wydatki:
- kredyty,
- opłaty za mieszkanie,
- opłaty za media,
- opłaty za telefon i Internet,
- koszty ubezpieczenia na życie,
opłaty za przedszkole, żłobek,
- wszystkie codzienne wydatki – jedzenie, ubrania, transport, rozrywka, leki, kultura itp.
- inne, np. pieniądze odkładane na III filar, inwestowane w fundusze lub odkładane na „czarną godzinę”.
Ćwiczenie 1:
- stwórz miejsce w którym będziesz zapisywać wydatki – zeszyt, arkusz Excel;
- przez najbliższy miesiąc kontroluj swoje wydatki, zbieraj paragony;
- przed wyjściem na zakupy sprawdzaj ile masz pieniędzy w portfelu ;
- codziennie zapisuj wszystkie wydatki;
- zapisuj wszystkie przychody.